Indtil jeg falder over en god definition af begrebet social media newsroom - som jeg i øvrigt heller ikke har set en god dansk oversættelse af - vælger jeg at definere fænomenet som et særligt område på et website, der er dedikeret til nyhedsformidling understøttet af de nye sociale medier.
I stedet for den traditionelle én-vejskommunikation (pressemeddelelser) tilbyder social media newsrooms en nyhedsformidling, der inviterer både presse og andre interesserede i dialog og deling.
Template viser vejen
SHIFT Communications, der er et Boston-baseret PR-bureau, har udviklet en template for et social media newsroom. I web 2.0s ånd er den frit tilgængelig på nettet.
I følge SHIFTs direktør Todd Defren er motivationen bag udviklingen af templaten følgende:
- The Web is now "for everyone, by everyone."
- Web 2.0 tools like social bookmarks, blogs, etc., have made it easy for people to research, create, publish, share and respond –with each other & with brands.
- Corporations are eager to participate… but are still evolving from a broadcast-oriented, one-to-many-paradigm, towards a model in which they adapt to a new reality: their voice is just one-of-many.
Templaten er udviklet for at hjælpe virksomheder med for alvor at gå i dialog med deres interessenter "consistently, directly and without fear"- med andre ord at overkomme skrækken for at miste kontrol.
I mine næste blogindlæg vil jeg kigge nærmere på templaten og dens enkelte elementer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar