søndag den 24. februar 2008

Newsroom musthaves

Groft sagt kan man dele SHIFT Communications' social media newsroom template op i tre typer elementer:

  • Om "virksomhed X"
  • Nyheder og mediedækning
  • Sociale medier

Om "virksomhed X"
"Om"-informationerne adskiller sig ikke synderligt fra hvad man typisk finder i et almindeligt presserum på nettet. De er:

  • Virksomhedens logo
  • Ultrakort beskrivelse af virksomheden (tagline)
  • Mulighed for søgning
  • Oplysninger om virksomhedens ledelse
  • Kontaktperson for pressen
  • Multimediegalleri

"Om"-elementerne får dog ved hjælp af de sociale medier mere "kød på" end i det traditionelle presserum:

  • De enkelte ledere bør have en profil på "LinkedIn" - en professionel netværkstjeneste - som der linkes til fra deres navn i newsroomet
  • Kontaktpersonen bør ikke blot kunne kontaktes via mail eller telefon, men også f.eks. Skype
  • Søgning kan foregå både på eget site og på Google
  • Multimediegalleriet kan omfatte bl.a. videoer på YouTube samt fotos på Flickr
  • Det bør være muligt at abbonere på RSS-feeds for både updates om topledelsen samt alt nyt om virksomheden.

Nyheder og mediedækning
Det største område på SHIFTs newsroomside er dedikeret til nyhedslinks og links til mediernes dækning af virksomheden. Desuden findes en event-kalender, hvor virksomhedens deltagelse i vigtige arrangementer kan annonceres. Ud for hvert element under nyheder, mediedækning og events er der mulighed for at dele det via del.icio.us, technorati og pr. e-mail. Der er også en abonnementsmulighed (RSS/e-mail) for hver type.

Sociale medier
Jeg har allerede nævnt en del sociale medier ovenfor, men ud over dem der tilknyttes de enkelte elementer, foreslår SHIFT også en del ekstra:

  • En eller flere målrettede sider på del.icio.us - f.eks. med bookmarks til information om virksomheden, om markedet, etc.
  • Tag cloud - Dynamisk visning af de vigtigste nøgleord om virksomheden, markedsområdet, produkter etc. De mest besøgte er størst. Alle nyheder er "taggede" med disse forskellige nøgleord
  • Henvisninger til virksomhedens egne blogs
  • Henvisninger til andre relevante blogs og medier

SHIFT har udgivet en mindre presentation sammen med templaten, der forklarer rationalet bag de enkelte elementer i newsroomet. Her diskuterer man f.eks. også de farer, der kan være i en søgning, der sender brugerne væk fra siden eller links til blogs, virksomheden ikke selv har kontrollen med.

Jeg vender tilbage til de dilemmaer, når mit eget newsroom skal til at tage form.

P.S. Dette har vist sig at blive en vandring ind i seriøst ukendt teminologisk terræn: Hvad er f.eks. technorati? Og hvad betyder backlink, vlogger, swicki, organic SEO, permalink og linklove? For bare at nævne nogle enkelte udtryk...

Ingen kommentarer: