søndag den 2. marts 2008

Men hvad med selve nyheden?

Et social media newsroom er i virkeligheden kun en ramme - en kasse til at rumme de nyheder, en virksomhed ellers ville lægge i et presserum eller sende ud som pressemeddelelse. Gør man ikke noget ved selve nyhederne, kan er skridtet mod at udnytte sociale medier kun taget halvt.

Derfor har SHIFT Communications også udviklet en template for en "social media press release" (de sendte den faktisk i æteren før den senere template til selve newsroom'et).

De fleste af de interaktive og "sociale" elementer fra newsroomtemplaten går igen på nyhedstemplaten:

  • RSS feed til virksomhedens nyheder
  • Link til virksomhedens del.icio.us-bookmarks
  • Tilbud om multimedie-elementer som fotos, grafikker, lyd og video
  • Link til at bookmarke nyheden hos del.icio.us og andre sociale bookmarking sites
  • Link til Technorati tags

SHIFTs eget newsroom

Hvordan virker teorien så i praksis? SHIFT har opbygget sit eget newsroom efter konceptet på de to templates, og ved første øjekast er det mest manglen på overblik, der slår mig.

Tre store "reading panes" fylder midten af skærmen - Media coverage, News releases og Event schedule - alle med scroll bars og de andre elementer synes tilfældigt slynget ind på siden.

Klikker man sig ind på en tilfældig nyhed, består siden derimod mest af tekst, et logo, enkelte links og mulighed for social bookmarking. En stor svaghed ved nyhederne er at knapperne til sociale bookmarks og technorati tags i modsætning til newsroom forsiden ikke vises i den kendte del.icio.us eller digg-grafik og derfor let overses af de brugere, der ved hvad det er og derfor er målgruppen for disse links.

Et bedre bud

GM Europe har derimod et meget mere overskueligt bud på et social media newsroom. Newsroomet er tilsyneladende helt nyt - fra december 2007 - og kører med samme højrespalte på både nyheder og newsroomforside.

Her er søgning, tag cloud, uddrag af de seneste kommentarer, links til multimediedownloads på Flickr og YouTube, anbefalede links, anbefalede blogs og fire forskellige RSS feeds. Kort sagt: Paradis for en bilentusiast.

Til gengæld består hele venstresiden på newsroomforsiden kun af en månedsopdelt liste med links til alle nyheder. Enkelt og lige til at gå til.

På selve nyheden tilbydes letgenkendelige ikoner med links til et væld af bookmarking-tjenester og under selve nyhedsteksten - hvad der falder uden for SHIFTs template - en kommentarmulighed.

Signalet er lige så klart som opbygningen: Vi tager din interesse for vores biler alvorligt. Vi vil gerne hjælpe dig med at dele din interesse med andre. Og vi vil gerne høre, hvad du mener.

Branding baseret på deling

Det geniale ved newsroomet er, at det af de mange kan bruges som en helt almindelig nyhedskanal - og af de få som et led i en identitetskabelse: Jeg er bilinteresseret - ergo går jeg derhen på nettet hvor jeg kan dyrke min interesse. Jeg klikker mig derhen, hvor jeg frit kan sammensætte elementer, der fortæller andre om mig og min interesse. Jeg dyrker den gerne sammen med andre. Ergo tiltrækkes jeg af de steder, der tilbyder mig at dele min interesse med andre.

I web 2.0 har virksomhederne mistet kontrollen over brandingprocessen. I følge Søren Schultz Hansen, forfatter til "Fra massekommunikation til samtale", køber den moderne forbruger ikke længere et bestemt brand for at blive en del af brandets historie og identitet. Brugerne lever i en medieret virkelighed og skaber deres identitet ved at fortælle om sig selv - på nettet ved brug af elementer mange steder fra. Så den virksomhed, der tør dele og slippe kontrollen over sit brand, har langt større chance for at påvirke forbrugerne end den virsomhed, der insisterer på at fastholde styringen.

GM Europe er et godt eksempel på en virksomhed der vover - i hvert fald til en vis grad. Kommentarerne godkendes trods alt af virksomheden, før de sendes i luften. Men alt taget i betragtning er newsroomet og brugen af Flickr og YouTube et kæmpe skridt i forhold til en traditionel brandingstrategi.

PS. Technorati er en tjeneste der registrerer blogs. En "vlogger" er en video-blogger. En "swicki" lader til at være en søgeportal, man kan sætte op så den kun giver reultater, man er interesseret i. Og de andre fagudtryk fra sidste indlæg har jeg endnu ikke styr på...

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hej,

Spændende blog. Thek lige GCI Mannovs Nyhedsrum - som er opbygget efter SMNR principper. Det bliver spændede at se hvor meget ekstra det giver i de kommende uger.

Fortsæt med arbejdet - flot at se!

Brian Woodward