søndag den 23. marts 2008

Danske bloggere holder øje med internationale virksomheder

Jeg kigger mig stadig omkring efter danske virksomheder, der for alvor har taget sociale medier og web 2.0 i brug. Hvis I er derude, så giv lyd!

Enkelte danske bloggere og klummeskribenter følger derimod den internationale udvikling i de store virksomheder nøje. Deres omtaler er værd at følge med i, hvis man ikke selv vil (eller har tid til) at overvåge alt, hvad der sker på den internationale scene.

dSeneste
En af dem er Søren Storm Hansen, der i sin blog dSeneste på nettet beskriver et Social Media Newsroom som den nye blog. Han nævner Elektrolux' Social Media Newsroom som det blot andet SMNR hos en europæisk virksomhed og skriver bl.a. i indlægget:

"Erhvervslivet er tøvende overfor de nye, sociale medier, hvor kommunikationen er dialogisk og ikke velkontrolleret envejskommunikation. Et social media newsroom giver virksomhederne mulighed for at åbne sig forsigtigt gennem bagdøren og få nogle erfaringer."

Så sandt. Selvom et helt newsroom nok for mange virksomheder vil være en stor mundfuld at starte med. Men det er jo også muligt at starte med nogle af de enkelte dele, der udgør SMNR'et. En kommentarfunktion, f.eks.

Computerworld
Computerworlds hjemmeside har Claus Sølvsten fra Peytz & Co skrevet et klummeindlæg om virtuelle presserum og sociale medier i presserummet hos store virksomheder, hvor han bl.a. nævner Ciscos news@Cisco. Det vender jeg tilbage til i et senere indlæg.

Hans pointe er, at når man åbner virksomhedens presserum på hjemmesiden op med sociale medier, er det ikke længere kun et rum for pressen. Nyhederne og de andre ressourcer i rummet er også for almindelige mennesker - og det ligger jo smukt i tråd med web 2.0 udviklingen "We media", hvor de traditionelle medier ikke længere har monopol på nyhedsstrømmen. Medierne er for alle - vi er alle medier.

Ingen kommentarer: