fredag den 4. april 2008

GCI Mannov: Et dansk social media newsroom

Som nogen af de første i Danmark - eller de første? - har PR og kommunikationsvirksomheden GCI Mannov oprettet et social media newsroom på deres hjemmeside.

Det er bygget op efter de retningslinier, Brian Woodward listede op i hans artikel på Kforum om de nye newsrooms med kommentarmulighed, tagcloud, blogroll, RSS feeds mv. og det fungerer godt. De har endda lavet et par sider om, hvad det sociale nyhedsrum er for en størrelse, hvilke spilleregler det kører efter, og hvem man kan kontakte med spørgsmål. God hjælp til den nye bruger.



Alligevel sidder jeg tilbage med følelsen af, at det er lidt oversolgt. Jeg savner f.eks., at GCI tilbyder mig deres bedste links via del.icio.us. Og under overskriften "Multimediedownloads" får man blot et link til en side med billeder af direktører i GCI Mannov. Det er nok lige lovlig lidt at tilbyde, hvis man kalder det multimedie...

Har de dygtige kommunikationsmennesker ikke eksempler på de lækre kommunikationsprodukter, der har stået bag? Eller er det ikke den type håndgribelige produktioner GCI Mannov laver? Under alle omstændigheder highlighter det, der mangler, at man som virksomhed skal overveje nøje, hvad man vil tilbyde i sit newsroom - og hvordan man præsenterer det. Her virker det, som om GCI Mannov har været så ivrige efter at få flest mulige elementer fra SMNR-templaten med, at de oversælger multimedieelementet.

Skulle nyhedsrummet også for alvor leve op til web 2.0s dogme om at dele, mangler der også noget mere konkret til brugerne som billeder eller videoer. Jo - nyhedsteksterne kan deles, men der stopper det. GCI Mannov linker ikke til ressourcer på YouTube, Flickr eller andre sociale sites.
Forstå mig ret, jeg mener ikke nødvendigvis at et nyhedsrum skal linke til multimedieressourcer for at være socialt - men det gør unægtelig potentialet for brugerne større. Og ved at være tilstede på de sociale sites, sender man netop også et budskab om at man ønsker at være, ja, social.
Retfærdighedsvis skal det dog siges, at nyhedsrummet linker til flere af medarbejdernes blogs, der ligger "derude" i forskelligt freeware, som f.eks. Blogger.

Ja - jeg ved det godt: Man skal starte et sted. Og det er dejligt at se en virksomhed i Danmark begynde at eksperimentere med SMNR-formatet. Det kunne være spændende at høre, hvilke tanker GCI Mannov har gjort sig om multimedieelementet. Hvad er næste step? Hvordan skal nyhedsrummet udvikle sig fremover?

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Janne.

Tusind tak for dine kommentarer til vores Social Media Newsroom, som vi blot har valgt at kalde et Nyhedsrum – det er altid rart at blive kigget efter i sømmene af folk, der lige som os selv oprigtigt interesserer sig for web 2.0-kommunikation.

Som du helt rigtigt skriver, skal man som virksomhed overveje nøje, hvad man vil præsentere i sit Nyhedsrum. For det er meget forskelligt, hvad en virksomhed kan og vil bruge sit Nyhedsrum til – nogle vil se det som et fuldbyrdet Social Media Newsroom, som vi kender det fra de mange templates, vi har set, og andre vil se det som et Nyhedsrum, der kan gøre brug af de sociale medier og derfor udvælger nogle få relevante sociale medier, som de gør brug af. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet, hvis du spørger mig, men det er vigtigt at gøre sig overvejelsen.

I GCI Mannov er vi fuldt klar over, at vi endnu ikke har udnyttet alle de muligheder, som de sociale medier tilbyder, men vi har nu heller ikke tilstræbt at lave et perfekt Nyhedsrum fra starten af. I stedet ser vi vores Nyhedsrum ikke som et statisk produkt, men mere som et ”work in progress” alt efter, hvad vores kunder og andre interesserede kan bruge og efterspørger – noget som skal gøre det interessant at vende tilbage til, men også ud fra idéen om, at det er kunderne der skal udvikle Nyhedsrummet – ikke os. Netop som jeg skriver denne kommentar, er vi for eksempel i gang med at sætte vores del.icio.us-links ind som ressource, at dele vores slides via Slideshare, lige som vi har en del andre tiltag på tegnebrættet.

Alt det bedste,
Allan Fatum/
GCI Mannov.

Janne Toft Jensen sagde ...

Hej Allan,

tak for din kommentar. Jeg havde nok på fornemmelsen, at der var mere på vej.

For mig at se er det helt rigtigt at betragte nyhedsrummet som et "work in progress". De sociale medier står jo ikke stille, og det samme må selvfølgelig gælde SMNRs/nyhedsrum.

Jeg synes, planerne om at dele jeres slides via Slideshare er et godt eksempel på, at I overvejer hvordan SMNR templaten kan bruges meningsfuldt i netop GCIs kontekst. Hatten af for det.

Jeg glæder mig til fortsat at følge nyhedsrummets udvikling.