Arla Foods er en af de store virksomheder i Danmark, der har flest erfaringer med corporate weblogs. Jeg hørte i sidste uge et oplæg fra Maja Møller, chef for forbrugerrelationer hos Arla, fortælle om baggrunden for deres weblogs. Og selvom Arlas kontekst er meget anderledes end COWIs, var der også lighedspunkter. Bl.a. er det hos Arla også almindelige medarbejdere, der blogger, ikke (kun) chefer.
Udgangspunktet for Arlas blogs var faktisk negativt: De havde et kæmpe imageproblem. Svaret blev at begynde at lytte - og "føre samtaler", som Maja udtrykte det. Først på "Arla Forum" - et åbent spørgsmål/svar-forum - og siden med egentlige forbruger-rettede blogs. Lige nu har de syv blogs. Fælles for dem er, at de har en personlig vært, bliver opdateret hyppigt og at alle kan kommentere på indlæggene.
Arlas blogs bliver i følge Maja Møller ikke annonceret meget. Blogværterne kommenterer især på andre blogs for at blive synlige. Arla forum inkl. blogs har haft 150.000 unikke brugere siden de gik i luften i 2005.
Hvad kan en "grøn" blog-organisation som min så lære af Arla?
Maja havde bl.a. nogle gode pointer omkring bloggens natur: Nemlig at dialog ikke kun handler om at én spørger og den anden svarer - men at den, der svarer, også kan spørge om noget tilbage igen. Og det er netop det, vi gerne vil opnå med vores blogs: at vi også kan blive klogere igennem dialogen. At vi tør spørge, når der er noget, vores læsere er klogere på end os.
Hun gav også gode råd til at spotte den gode virksomhedsblogger i organisationen. Det er en person, der...
- har tid interesse og et konkret udbytte af at blogge
- er en netværker
- kan dele tanker, tvivl og ideer med andre
- er god til at lytte/vise processer
Måske banalt, men jo ikke selvfølgelige egenskaber hos alle.
Og endelig havde hun et godt billede af bloggen som en virtuel dagligstue: Værten bestemmer emnet og tonen i samtalen - men han/hun skal ikke føre hele samtalen.
I virkeligheden er det nok lidt en ideel fremstilling. De fleste virksomhedsblogs har svært nok ved at ramme en stil, tone og et indhold, der får bare nogle få af læserne til at kommentere. Derfra og til at få en virkelig levende blog - en rigtig samtale, hvor det ikke kun er værten der taler med gæsterne, men gæsterne også begynder at tale med hinanden - er der nok stadig et stykke vej.
Men at det er der, virksomhedsbloggen for alvor får værdi, er der ingen tvivl om. Ideelt scenarie eller ej.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar