onsdag den 25. februar 2009

Facebook - tidsrøver eller værktøj?

I forarbejdet til et Social Media Newsroom afsøger vi selvfølgelig en lang række forskellige sociale platforme, værktøjer og medier, for at vurdere hvilke en virksomhed som COWI kan få mest ud af at anvende.

En af de platforme, mine kommunikationskolleger og jeg har diskuteret er Facebook. Det sociale netværkssite er efterhånden ikke til at komme uden om - i følge Politiken havde over 1,8 mio danskere i starten af 2009 en profil på Facebook. Da COWI for nylig blev angrebet af virus via Facebook, og IT-afdelingen lukkede for adgangen til sitet, kom reaktionen fra medarbejderne da også promte: "Vi har brug for at kunne komme på Facebook, luk op igen!"

I kommunikationsafdelingen benyttede vi lejligheden til på det interne debatforum at bede medarbejderne fortælle os, hvad de bruger Facebook til i forretningsmæssig sammenhæng. I en organisation på 4500 medarbejdere kan der jo være masser af spændende lokale initiativer, som en kommunikationsafdeling ikke kender til.

Interessant nok var det ikke mange konkrete svar vi fik. Enkelte havde forsøgt sig med annoncering efter yngre medarbejdere på Facebook, andre at komme i kontakt med studerende i forbindelse med et åbent hus-arrangement. Og det var så det.

Jeg gætter på, at den store værdi for medarbejderne - der gjorde, at mange henvendte sig for at få åbnet for adgangen igen - er de netværk, personlige såvel som professionelle, som de plejer på Facebook. Men overgangen mellem de personlige og de professionelle kontakter er på lige præcis den platform så glidende, at mange måske synes, det er svært at forsvare i en arbejdssammenhæng, hvor alle timer skal føres til regnskab.

Betyder det, at tiden brugt på Facebook er værdiløs for virksomheden? Nej. Men det er umiddelbart svært at kvantificere, hvor stor værdien er.

Jeg ved, at nogen taler om at bruge Facebook som virksomhedens intranet - i større eller mindre grad - men jeg synes ikke det holder. Dels pga. virksomhedernes store krav til fortrolighed, dels pga. de store forskelle mellem virksomheder (one-platform-fits-all? jeg tror det ikke) og dels pga. Facebooks "pjankede" ry. Men se alligevel Wise Law Blog, Content There og intranetblog.

Udgangen på vores diskussion i COWI om Facebook blev, at det nok ikke er et af de redskaber vi vil udforske først i organiseret form. Vi kan simpelthen ikke se helt klart, hvad det er, vi skal bruge platformen til. Endnu? Og der er mange andre Web 2.0-redskaber, som vi har lettere ved at se mulighederne i her og nu.

Men lad mig endelig høre, hvis nogen derude har gode virksomhedserfaringer og ideer i forhold til Facebook.

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Janne,

Det er rigtigt at der ikke er så meget omtale af de gode Facebook cases, hvor Facebook er brugt i forretningsøjemed (hvis vi ser bort fra de åbenlyse sociale annoncer). De findes dog, og typisk er de gode i mobileringsøjemed eller til at understøtte andre kampagner. Et af de bedste eksempler var julens "Giv en ged" for Folkekirkens nødhjælp. Yderligere er de mange forskellige fan-sider og grupper en måde hvorpå at foreninger og virksomheder har mulighed for at aktivere deres kunder/interessenter og inddrage dem i debatter, som ambassadører m.m.

Mvh.
Daniel

Janne Toft Jensen sagde ...

Hej Daniel,

tak for din kommentar. Og ja, du har ret, når jeg tænker efter, kan jeg også komme i tanke om et par eksempler, hvor en virksomhed eller organisation har brugt Facebook rigtig klogt. Dell har f.eks. lavet en rigtig fed "non-profit"-side for små virksomheder om brugen af sociale medier.
Oftest har jeg dog set det i forbindelse med et produkt, som i forvejen har "fan-appel". Jeg har ikke rigtig set gode eksempler fra virksomheder, der som os sælger viden - ikke produkter... Men rådgiverbranchen er bestemt heller ikke first movers på dette område ;-)

Anonym sagde ...

Meget tidskrævende, uendelig krævende...

Anonym sagde ...

Tak for en interessant blog