Jeg er blevet interviewet af Brian Woodward fra GCI Mannov om COWIs SMNR projekt til Kforum. Artiklen handler om social media newsrooms og er en guide til både koncept og elementer - en god hjælp til mange, der gerne vil igang.
Som tillæg til den grundige artikel, kan jeg uddybe vores motivation i COWI for at ville have et social media newsroom:
COWI har i forvejen en solid, journalistisk baseret nyhedsformidling på hjemmesiden, der baserer sig på åbne kilder og no-bullshit sprogbrug. At udvikle nyhedsrummet til et SMNR er blot en naturlig videreudvikling af de værdier, COWIs kommunikation bygger på: åbenhed, troværdighed, faglighed. Fra traditionel én-vejskommunikation vil vi gerne udvikle kommunikationen til en dialog med vores interessenter.
Nogen vil mene at der er mange ricisi forbundet med at slippe kommunikationen løs på web 2.0s mange forskellige platforme. Jeg tror snarere, at den største risiko er ikke at turde prøve mulighederne af, fordi social media kommunikation naturligt betyder tab af kontrol for en virksomhed. Som jeg tidligere har skrevet på bloggen er virkeligheden, at vi allerede har mistet kontrollen. Vores brugere er allerede derude - på facebook, YouTube, Flickr og et hav af andre sites og tjenester, hvor de selv kan være med til at fortælle historier, skabe deres identitet og dele, dele, dele.Som jeg ser det, står valget for en moderne virksomhed mellem
1) at holde fast i en forældet brandingstrategi baseret på énvejskommunikation og præ-definerede budskaber og opleve at brugerne bare er ligeglade, fordi de alligevel selv har magten over hvad de vil bruge i deres egen fortælling, eller
2) gradvist at åbne op og blive en del af brugernes virkelighed ved at være til stede og tilbyde indhold og ting til deling, der hvor brugerne er. Det byder at vi mister styringen med, hvad de bruger vores budskaber til, men omvendt har det også et potentiale til at give os rigtig meget tilbage i den dialog, vi kan få med dem. Vi baserer vores strategi på åbenheden.
Den store udfordring bliver den interne brugerinvolvering i en koncern, hvor alle potentielle indholdsleverandører i forvejen har en presset hverdag. Men vi tror på, at den dialogbaserede dialog i realiteten er den eneste plausible vej at gå. Vores interessenter vil i højere og højere grad forvente af os, at vi ikke bare blæser et budskab ud i hovedet på dem, men også er villige til at lytte. Det gør vi allerede i kunde-rådgiver-forholdet, og den relation skal vores kommunikation på nettet selvfølgelig også afspejle.
Pilotprojekt
I øvrigt ser vi arbejdet med at oprette et SMNR som et pilotprojekt i forhold til generelt at åbne vores hjemmesider og webkommunikation op mod mere "samtale" med vores brugere og større brug af web 2.0 værktøjer og sociale medier.
Jeg ser social media newsroom som værende et skridt på vejen mod langt større brug af sociale medier i virksomheder og organisationer. SMNRs er et stort begreb lige nu, fordi det er en overskuelig måde at komme igang med at bruge de nye medier, på et tidspunkt hvor mange træder vande og gerne vil, men ikke rigtig tør. Men egentlig er det jo lidt kunstigt at man begrænser det til et enkelt område på hjemmesiden - hvis man vil dialogen, hvorfor skal folk så ind i et afgrænset rum for at komme i tale med os?
2 kommentarer:
Hej Janne!
Spændende indlæg og et rigtigt spændende projekt! Men vi hedder nu GCI Mannov... :-)
Mvh
Jesper
Nåja.. det er rettet nu ;-)
Send en kommentar